Usrah bukan sekadar Usrah…..

Tunggak kepada gerakan Islam adalah usrah. Tanpa usrah maka gerakan akan menjadi jumud dan tidak dapat melahirkan pekerja dan tenaga pelapis. Tanpa usrah yang betul matlamat yang perlu ada pada mana-mana gerakan tidak akan tercapai. Segala keputusan akan dapat dilaksanakan dengan baik apabila konsep usrah dipraktikkan dalam gerak kerja jamaah.Usrah juga bukan majlis ilmu semata-mata bahkan ia merupakan satu majlis yang meningkatkan komitmen kepada Islam dan memperjuangkan Islam di muka bumi ini. Usrah juga merupakan majlis untuk membincangkan masalah organisasi dalam jamaah.

Definisi

Usrah bermakna keluarga. Rapatnya hubungan antara anggota usrah menyebabkan kadang-kadang hubungan sesama anggota usrah adalah lebih akrab daripada hubungan saudara sekeluarga. Manakal istilah yang disebut oleh ulama, gerakan ialah kumpulan individu Islam yang beriman kepada Allah, berusaha untuk tolong-menolong sesama mereka untuk memahami ajaran Islam. Mereka ini melakukan kerja-kerja Islam sebagai menyahut seruan Allah swt:

arabic

Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal salih, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran. (103:3)

Oleh kerana usrah adalah ikatan ukhuwwah kerana Iman antara manusia, maka rukun-rukun usrah juga di terapkan agar ikatan ini bagaikan satu bangunan yang tersusun kukuh.

arabic
Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh. (61:4)

Rukun dalam ibadah merupakan sesuatu yang penting yang akan menyebabkan sah atau tidaknya ibadah itu. Seperti contoh jika kita melakukan sujud di dalam solat, jika tidak dilakukan sujud dengan betul, maka solat tidak sah. Betapa berat dan pentingnya rukun solat itu dijaga. Begitu jua dengan usrah. Jika ketiga-tiga rukun usrah ini pincang, maka usrah itu tidak akan mampu melahirkan suatu generasi yang dapat dibentuk fikrah Islamnya. Rukun-rukun usrah merupakan:

1. Taaruf

Taaruf iaitu berkenalan sesama anggota dengan bertukar-tukar maklumat peribadi seperti nama, pekerjaan, umur, latar belakang pendidikan, latar belakang keluarga, tempat tinggal, pengalaman yang dilalui selama ini dan sebagainya, sehingga setiap orang merasakan bahawa setiap anggota adalah sebahagian daripada dirinya. Asas kepada gerakan dakwah ialah kasih sayang dan ia bermula daripada pengenalan yang mendalam antara dua saudara.

Dalam peringkat ini, taaruf selalunya dapat dilakukan dengan baik. Sesi perkenalan bukan sahaja dapat dilakukan di dalam bentuk formal malah tika melakukan fardiah jua peringkat ini telah bermula.

2. Tafahum

Tafahum bermaksud bersefahaman sesama anggota keitka beramal dan bertindak. Persefahaman ini penting kerana ikatan tidak akan dapat dibentuk sekiranya tidak ada persefahaman yang mantap di kalangan anggota. Peringkat kedua ini, memerlukan satu tempoh masa yang agak panjang untuk nuqaba memahami anak usrah mereka. Jika nuqaba mampu mengusai peringkat ini, tarbiah dan pembentukan generasi itu mudah dilakukan. Peringkat inilah yang perlu dititikberatkan kerana jika nuqaba tidak memahami corak dan gaya anak usrah mereka, mungkin berlaku keciciran dan fikrah yang hendak dibentuk tidak jelas.

Saya teringkat kisah Rasulullah saw di mana baginda amat benar-benar menguasai peringkat tafahum ini. Ini kerana pada ketika wahyu pengharaman khamar telah diturunkan, seorang sahabat mengadu kepada Rasulullah saw bahawa dia adalah seorang “penagih tegar” (kuat minum). Rasulullah memahami perwatakan sahabat ini lantas menasihatinya supaya berjanji untuk tidak berbohong. Jika difikirkan logik akal, adakah ini suatu nasihat yang baik? Apakah kena mengena sifat menipu dan berbohong dengan ketagihan alkohol? Namun kesudahannya setiap kali sahabat ini terasa ingin minum khamar, lantas dia teringat janjinya pada Rasulullah. Dan akhirnya sahabat ini mampu menghilangkan ketagihannya.

Jadi sejauh manakah kita memahami anak usrah kita? Dan bagaimanakah kaedah yang sesuai untuk individu tersebut untuk berubah. Kerana Syadah itu sendiri jika dinilai dalam huraian syahadahtain adalah satu agen perubahan, namun bagaimana perubahan itu mampu dibentuk? Ingat setiap individu itu unik maka kita kena sering menganalisa mereka dan bermunajat kepada Allah agar cara itu mampu merubah mereka.

3. Takaful

Perasaan ingin tolong-menolong dan bantu-membantu di kalangan anggota atau saudara yang lain perlu ada. Setiap anggota perlu memberikan bantuan apabila saudara yang lain memerlukan bantuan moral dan material sama ada bersifat peribadi mahupun keluarga. Oleh itu, setiap anggota usrah hendaklah bersungguh-sungguh untuk memikul bebanan sesama sendiri. Dasar takaful ini merupakan tunjang iman dan intipati ukhuwah sejati. Mereka juga hendaklah bertanya khabar, ziarah-menziarahi dan tolong-menolong antara satu sama lain. Sekiranya ada saudara seperjuangan yang terlantar sakit atay mendapat kesusahan, mereka tidak harus diabaikan dan ditinggalkan tanpa berita.

Usrah yang Lesu

Seperti mana yang telah diterangkan tadi, usrah bukalah medan menuntut ilmu agama semata-mata. Ini kerana tanpa usrah pon, kita masih boleh belajar tentang ilmu agama. Namun apa yang lebih penting adalah perubahan dan kesan hasil daripada kehadiran individu itu ke majlis-majlis usrah. Usrah yang lesu ialah usrah yang mempunyai 5D dalam persekitaran usrah tersebut.

1. Datang

2. Duduk

3. Dengar

4. Diam

5. Doa Penutup

Jika kelima-lima elemen ini wujud, maka terhasillah satu usrah yang sama seperti majlis-majlis ilmu yang lain. 3 rukun usrah yang perlu disemai dan diterapkan tidak dapat di lihat. Dengan itu, berlakulah hubungan sekadar antara seorang guru dengan anak murid bukan hubungan seorang abang dengan adik atau bapa dengan anak yang mana terdapat kasih sayang dan kemesraan sesama mereka.

Selain dari kelesuan di dalam majlis usrah yang “bergerak” ini, terdapat jua nuqaba yang lesu sebelum berjuang. Atau dalam kata lain, usrah tidak bergerak dan berjalan. Dalam menilai keadaan di Segamat ini, saya teringat tentang munajat Rasulullah saw tika mana hendak menghadapi tentera musyrikin pada peperangan pertama mereka di Badar.

” Ya Allah! Sesungguhnya jika Engkau biarkan tentera (Islam) ini kalah, maka tidak ada yang menyembah Engkau di muka bumi ini. Ya Allah! Laksanakanlah janjiMu kepadaku. Ya Allah aku mengharapkan pertolonganMu.” itulah munajat baginda saw.

Nabi Muhammad saw merintih dan merayu pertolongan dari Allah swt. Sampai diriwayatkan rintihan dan munajat Nabi Muhammad ketika itu hinggakan ternampak lengan baginda. Bagaimana pula kesungguhan munajat dan pengharapan kita pada Allah?

arabic
Dan Sesungguhnya Allah telah menolong kamu (tentera Islam) di Badar dalam keadaan kamu lemah, maka bertaqwalah kepada Allah semoga kamu bersyukur.(3:123)

Semoga kita yang lemah dan baru belajar bertatih ini di berikan pertolongan seperti mana kaum mukmin di Badar. Teruskan perjuangan ini, wahai saudaraku!

@srul

Sumber rujukan:

Ustaz Idris Ahmad, Panduan Usrah,  Sarjana Media, Kuala Lumpur.

Abdul Rahman Rukaini, Sirah Membentuk Generasi Pewaris Nabi, Synergymate Sdn Bhd,  Selangor.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: